söndag 9 november 2014

en DETOX-kur och veckan efter.


hej.

söndag och lite mör efter gårdagens festerier är jag allt.
men denna veckan har jag faktiskt varit piggare än på mycket länge.
anledningen kallas DETOX.
jag och mannen beslöt oss för att investera i en juicepress för att börja fixa egna goda och näringsrika juicer dagligen.
båda älskar vi smoothies så detta köp passade perfekt.



förra söndagen körde vi igång.
jag stack iväg och handlade ekologisk frukt och grönt (nästan allt gick att få ekologiskt odlat på coop forum).
tummen upp för det.

för när man gör en detox måste man minimera halten gifter så gott det bara går.
annars tillför man någonting som belastar kroppen och försvårar avgiftningsprocessen.
nä, minimera giftiga kemilkalier och maximera näringsämnen för absolut bästa resultat.

jag laddade med morötter, rödbetor, fänkål, äpple, päron, gurka, selleri, grönkål, ingefära, apelsiner, citroner, lime, ananas, kiwi, och grape.
halva söndagen stod jag och pressade och drack juice omvartannat.



jag valde att göra 6-8 olika sorters juicer med bra bra balans mellan sötman från frukt och det basiska hos grönsaker.
vi är ju nybörjare så det här hard core med enbart gröna drycker gick bort utan en finfin blandning för smak och optimal utrensing fick det bli.



på söndagskvällen mådde jag utmärkt.
pigg och kände mig "ren".
inte det minsta hunger.
mannen däremot mådde sämre och suktade högljutt efter mat.
han var matt den stackarn och hade svag huvudvärk.

men på måndagen vaknar vi båda relativt stabila bortsett från en "snygg" helvit beläggning på tungorna.
urk.
men, å andra sida, ett starkt bevis på att detoxen verkligen börjat sätta igång på riktigt.

dag 2 alltså och jag sticker iväg till blodcentralen i lund för ännu en dags (eftermiddags/kvälls) arbete.
som alla andra måndagar.


jag känner mig trött.
huvudet bultar svagt.
men hungrig känner jag mig inte.
men jisses vad jag kissar.
var halvtimme/timme får jag gå.
ännu ett gott avgiftningstecken.
tröttheten börjar arta dig rejält framåt eftermiddagen och kvällen och jag tar en snabblur på vår lunchrast.
när arbetspasset börja rlida mot sitt slut lider jag ungefär lika mycket, om inte mer.
huvudvärk, illamående och min rygg strälar av smärta.
det sistnämda är ju dock ingen avgiftningseffekt utan snarare ett resultat av min knasiga rygg och en arbetsdag i upprätt ställning.

jag tackar för mig lite i förtid den kvällen och beger mig hemåt mot landskrona (en 25 minuters bilfärd).
på vägen får jag hoppa ur bilen och kräka i gräset (oops).
det bränner i kroppen, huvudet känns som om det ska sprängas i tusen bitar och jag svettas likt en gris där jag fortsätter vägen hemåt.
tillsammans med yrsel och skakningar är detta inte ett optimalt tillstånd att köra bil i på motorvägen (inte i ett annat fordon heller för den delen).

så jag får ringa efter mannen som får hämta mig där jag nått halvvägs hem :).
han mår dock prima, underligt nog.

möraste ever-jag och min vita tunga kommer hem, dricker flera glas vatten och somnar...utan dagens sista juice.
vaknar efter många timmars sömn och känner mig otroligt frisk, pigg och "ren".
lätt på något sätt.



startar dagen med en juice men beslutar mig för att det får vara nog och inför lite naturlig mjölkfri och glutenfri kost fram emot eftermiddagen.
jag är inte direkt stor och har lite att ta av, så en två dagars avgiftning blev helt lagom, nu till en början ;), tror jag.
mannen gick ner tre kilo och mådde toppen.
hans morgnar och lunch bestod den veckan, till min stora förvåning, av hemmamixade smoothies, ekologiska och glutenfria knäcke samt kokta ekologiska ägg.
"jag går aldrig tillbaka till den skiten igen", påstår han. mannen som älskat snabbmakaroner med falukorv och vitt bröd.
det finns alltså hopp :).
han sade även i flera dagar efter att han kände sig pigg och glad ......och ren.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++



och jag säger detsamma.
idag, efter en festlig lördagskväll, mår jag kanske inte prima men jag ska fortsätta att baka in mina hälsofrämjande juicer i vardagen och boosta och rensa från och till.

och fy tusan vad både kaffe, vin och choklad (som jag tvunget skulle på igen till helgen) smakade annorlunda, faktiskt äckligt.
det blev en smakklunk/bit sedan försvann det ner i slasken.
"beroendet" (om än mycket svagare än många andras) av koffein, alkohol och socker hade avdunstat.
men erkänner. när festligheterna drog igång igår var mitt glas röda som fastgjutet i handen :).
men det blev relativt lugnt ändå och idag har jag enbart lidit av sömnbrist då min väldigt alkoholpåverkade make (levern är tillbaka på ruta ett igen kanske :)) tvunget ska snacka på i sömnen från och till hela natten.

de uppenbara resultatet av min detox blev alltså otroligt pigga, kaffefria morrnar.
och mer energi framåt eftermiddag och kväll.
de positiva effekterna min insida fick, de kan jag inte se just nu eller kanske aldrig.
men jag tror att insidan mådde riktigt bra av att bli av med skit som inte hör hemma där.
skit som kanske kan ligga och orsaka skada i nuet eller på sikt.
who knows!
och dessutom fick min kropp en megaboost av massviv av verkande näringsämnen den säkert inte sett till på ett tag :).
immunförvaret och tarmarna fick sig ett lyft!




juicetips (huvudsakligen från renée voltaires bok "juicepower och detox").


en mellanmålsjuice.

för kvinnan ;).

apelsin.
morötter.
raw cacao.



juica morötter och apelsin (60/40).
vispa ner raw cacao efter smak.

så så sååå god.



lunchjuice absolut detox.

råa rödbetor.
äpple.
ingefära.
morötter.
gurka.
cayenepeppar.

prova er fram.
gillar ni sötare, plussa på äpple, minska på betan.
vill ni ha hard core.
kör på med betor och ingefära.

spicy och rejält bra på att sätta sprutt på avgiftningsprocessen.


ja...
nu hinner jag inte mer.





vill ni veta mer om detoxen och få fler tips
så fråga i kommentarsfältet!







sov gott// jennifer 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar